Oktober med Dialogpilotene

Oktobermåned har vist viktigheten av å fortsette arbeidet med tros- og livssynsdialog. Det er som en av våre dialogpiloter har sagt: Det er når det blir sårt, at det frister å gå ut av dialogen. Men jeg tror det er nettopp da vi skal bli værende i den.

Tusen takk til alle dialogpiloter, for deres uvurderlige innsats i møte med ungdom og voksne i skole og samfunn!

Dette gjorde Dialogpilotene i oktober!

Under bildene finner du innholdet i tekst.

Månedens dialogstemme

Vi er kåret til Månedens dialogstemme av Nobels Fredssenter, som begrunner prisen slik:

Nobels Fredssenter ønsker å berømme Dialogpilotene for deres viktige arbeid med å forebygge utenforskap, polarisering og radikalisering gjennom bruk av dialog.

Fra kansellering til dialog

Universitas har skrevet om Dialogpilotene i artikkelen "Fra kansellering til dialog". Klikk her for å lese hele artikkelen.

Tro og livssyn

I oktober fant årets andre studiehelg sted, med tema Tro og livssyn. Det ble holdt innlegg om humanisme, kristendom, islam og jødedom, og studentene fikk utforske sin egen tros- og livssynshistorie.

Innleggsholderne Einar Morten Lassesen, styreleder for Dialogpilotene, studieveileder Tonje Kristoffersen, dialogpilot Zamran Ahmad Butt og daglig leder og studieveileder Eliana Hercz måtte alle svare på hva de "misunner" ved de andres tros- eller livssynspraksiser.

Fysisk bønnepraksis og tilstedeværelse i Islam, samhold på tvers av landegrenser i jødedom, det å klare å finne mening i livet uten en tro i humanismen og musikktradisjon og arkitektur i kristendom var praksiser og tradisjoner som ble trukket frem som beundingsverdige hos "den andre".

Ytringsfrihet og ytringsansvar

Åtte dialogpiloter, 600 tiendeklassinger, 21 dialogverksteder på Demokratidagene i Larvik.

På bildet: (bak f.v.) Farzan, Farhiya, Daoud, Karl Henrik, Husnain, (foran f.v.) Kainat og Malin.

Inntrykk fra 10. klassinger i Larvik:

Jeg kunne si hva jeg mener, det var litt digg.

Vi fikk til en ordentlig samtale.

Det var kanskje litt låste meninger om noen tema, men hvis vi har mer av dette, tror jeg det kan åpne samtalene enda mer.

Jeg ble bedre kjent med folk fra klassen av å høre andres meninger. Folk har forskjellige sårbarheter, nå har jeg mer tanker om hva som kan såre andre. Da kan vi være litt mer respektfulle overfor andre.

Det var en litt ny måte å jobbe på, for det var ikke et feil og et riktig svar, så man kunne øve på å begrunne sin mening.

Hvis man hører hva andre mener og hvorfor de mener som de gjør, blir det kanskje mindre konflikter.

Inntrykk fra lærere i Larvik:

Det var ikke belærende, alle ble hørt og fikk tenke høyt uten at noe var feil eller riktig. Dét er jo demokrati - at de får oppleve at vi er forskjellige og skal leve sammen på tross av at vi har ulike verdier.

Elevene prata mer enn de pleier. De hadde en dialog uten at det ble en diskusjon.

De er egentlig vare på å mene noe, men nå turte de å gå rett på.

Det var mange flere som turte å si meningene sine. Dialogpilotene tok seg god tid til å høre på de ulike meningene.

Det var veldig aktuelle påstander elevene måtte ta stilling til, som gjør at de må tenke utover det de gjør i skolehverdagen.

Jeg merker at vi lærere må ta samtalene videre. De kan ikke stoppe her.

Les hva Østlandsposten har skrevet om verkstedene i Larvik her (betalingsmur).

Dialogpilotene